söndag 9 december 2012

Vilka dygn...

...och än är det inte färdigt!

Det började iaf i torsdags när jag & Mattias var på ICA Maxi och handlade. Kände att jag hade sammandragningar som inte liknade de jag haft tidigare. Tänkte dock inte så mycket mer på det just då utan vi for hem och allt var som vanligt.
Vi la tjejerna i säng och då kände jag att det tog om så jag gick och duschade. Tänkte att man vill ju va snygg om man ska till stan!😉

Så småningom kändes det att det nog faktiskt var dags att fundera på att ringa in nån barnvakt. Sagt och gjort, mamma kom, så när klockan var strax efter midnatt var vi i ett mottagningsrum på förlossningen. Värkarna var igång men jag mådde oförskämt bra däremellan.

För att göra en lång historia kort så går det nån timme, jag får bedövning - underbart, ytterligare några timmar går, krystvärkarna börjar och klockan 06:08 den 7 december föds hon! Japp, ja hade fel, det var ingen pojke. Namn är i skrivande stund inte riktigt klart.

Helt utmattade efter att ha varit vakna i ett dygn tar då det sk efterarbetet över. Moderkakan ska ut, vilket den inte ville. Efter 50 minuter förbereddes jag att rullas ner på op men vips kom en läkare in och det hela kom ut. Skönt!

Eftersom både jag & Mattias var så trötta så blev vi kvar inne på förlossningen ganska länge, typ 5 timmar, innan jag hade orkat masa mig in i duschen och allt annat stök var klart.
Kan säga att det var länge sen jag var sååå trött..! Sjukt trött!
Å mycket vila blir det inte med en nyfödd. Först ska hon lära sig att äta åsså ska man ju titta på henne oxå, som om hon vore ett akvarium.

Drygt ett dygn efter födseln blev jag dålig. Fick frossa, hög feber, och allt berodde på en infektion någonstans. Prover togs och är skickade för analys och svaren kommer om ung en vecka. Dock fick jag antibiotika direkt och så är nu läget. Trodde jag skulle få åka hem idag men sänkan var avsevärt högre idag än igår så vi är kvar... Men imorron! Eller? För även om orken inte är på topp så mår jag relativt bra.

Trots allt detta, som faktiskt varit ganska jobbigt, så känns allt toppen! Det som återstår nu är att komma i form, både i hälsan och i kroppen, och att hitta rutiner för familjen som funkar. Tror inte det kommer bli några större problem!👍

Alla julklappar är fixade så medan ni andra stressar runt som små möss i butikerna hittar ni mig på nåt café. Eller kanske snarare hemma i soffan, ammandes! 😉

Ni som vill komma på besök får nuläget vänta tills efter nyår, dels pga smittorisk och dels pga av att vi vill hitta oss som familj i alltihop.
Så god jul och gott nytt år på er!🎅

Å glöm inte: Northcar öppnar i Östersund den 2 januari 2013! Kika in då, vetja!🚗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar